9/12/2014

Galaktoboureko - görög tejkrémes pite fázisfotókkal


  • 1 bögre gríz
  • 5 bögre tej
  • 1 narancs héja
  • 4 tojássárgája
  • 2 tojás
  • 3/4 bögre cukor
  • 1 ek olvasztott vaj
  • vaníliarúd kikapargatott belseje (vagy őrölt bourbon vanília, vagy vanília aroma)

És még:

  • 16 lap réteslap
  • olvasztott vaj a kenéshez

Sziruphoz:

  • 4 bögre víz
  • 2 bögre cukor
  • 1/2 citrom egészben
  • 1-2 fahéj rúd
  • 5-6 szem szegfűszeg


A tejbe tedd bele a narancshéjat, és közepes lángon kezdd el melegíteni. 

Közben a tojások sárgáját és a két egész tojást keverd habosra a cukorral, A tejből és a grízből főzz sűrű krémet, úgy, mintha tejbegrízt készítenél, majd ha már elég sűrű, vedd le a tűzről, vedd ki belőle a narancshéjat.

Hagyd egy picit hűlni, majd egy kicsit vegyél el a masszából, keverd bele a cukros-tojásos masszába (hőkiegyenlítés) - majd az egészet öntsd a tejes masszához nagyon lassan kevergetve, hogy a tojások meg ne főjenek. Add hozzá a vaníliát és az olvasztott vajat, és lefedve tedd félre.
Itt jól látszik: akkor jó a krém, ha a fakanál "csíkot" hagy maga után benne:)

Egy  vékonyan kiolajozott tepsibe tegyél 12 réteslapot úgy, hogy mindegyiket vékonyan megkened olvasztott vajjal.

Erre mehet a tejes krém.

A túllógó tésztát egyenként megkenve ráhajtogatod a krémre,

majd befeded a maradék réteslappal, szintén mindegyiket megkenve vajjal. A széleket szépen hajtogasd be. Az utolsót a vajon kívül még spricceld meg egy kis hideg vízzel, majd vágd fel négyzetekre vagy rombuszokra, attól függően, hogy hogy szeretnéd majd tálalni ( a krémbe ne vágj bele, csak a tésztát vágd fel).

A vágásokba is önts egy kis olvasztott vajat, és már mehet is a 175 C-ra előmelegített sütőbe amíg szép aranybarnára nem sül (eredeti recept szerint 1 óra, nekem ennél azért több kellett, amíg szép színe lett).
Közben a szirup hozzávalóit beleteszed egy lábasba és forrástól számítva még 10 percig főzöd. 

Félreteszed hűlni, a benne főtt citrom levét is belecsavarod, majd amikor a galaktoboureko szép barnára sült, kiveszed,és meglocsolod a leszűrt, kihűlt illatos-fűszeres sziruppal. Hagyod, hogy magába szívja, és hagyod egy éjszakát a hűtőben pihenni. Tálalhatod tejszínhabbal, vanília fagyival, én most csak megszórtam egy kis reszelt narancshéjjal és fahéjjal. Isteni
És így néz ki egy görög cukrászdában:)
P.S: A receptet innen próbáltam ki. Mint látjátok, elég sokat variáltam rajta: csökkentettem a cukor mennyiségét, tettem bele szegfűszeget, elhagytam a mézet, 12 lap helyett 16-tal dolgoztam stb. Nézzétek meg Patricia hogy készíti a videoreceptjében, aztán ti is alkossátok meg a saját verziótokat:)Ő nem mondta, de most én megsúgok nektek egy aranyszabályt: az ilyen mediterrán szirupos süteményeknél alapvető szabály, amit nagyon fontos betartani, hogy vagy a süti legyen meleg a szirup hideg, vagy fordítva. Egyedül így nem ázik szét a tészta

1 megjegyzés:

Timi írta...

pont akartam kérdezni, hogy nem ázik-e el a tészta... de most már értem a titkot! :o)
Köszi a receptet!!!